پمپ خلا یا وکیوم چیست ؟

پمپ خلا یا وکیوم قطعه ای از تجهیزات است که می‌توانند با فشار دادن ملکول های گاز یا هوا به بیرون از یک محفظه مهر و موم شده ،خلا حالت نسبی است که در آن فشار محفظه فشار کمتری نسبت به جو ،محیط ،یا سیستم های مجاور دارد .
یکی از عناصر کلیدی پمپ وکیوم فشار اتمسفر است که وزن هوای تحت فشار بر روی زمین است .این فشار توسط وزن ملکول‌های هوا ایجاد می‌شود که در ارتفاعات بالاتر کاهش می یابد .
فشار هوا یا فشار اتمسفر تاثیر بسزایی در عملکرد ماشین آلات به ویژه پمپ های خلا یا وکیوم دارد .
فشار همیشه سعی می‌کند با حرکت ملکول‌ها از مناطق بالا به پایین برای پر کردن یک فضا یکسان شود .فرایندی که مبتنی بر ایده هل دادن ملکول‌ها است .
هدف همه پمپ ها تبدیل انرژی به فشار است،مقدار انرژی لازم برای راه اندازی یک پمپ مطابق با فشار اتمسفر تغییر می‌کند.،هر چه فشار اتمسفر بیشتر باشد عملکرد پمپ خلا کار امدتر است .
از آنجایی که فشار اتمسفر نقش مهمی در راندمان پمپ خلا یا وکیوم ایفا می‌کند عامل مهمی در هزینه کارکرد پمپ خلا یا وکیوم است و بسته به دما،رطوبت،و ارتفاع متفاوت خواهد بود .
درجات مختلفی از خلا وجود دارد که می‌تواند ایجاد کرد.انها می‌توانند از خلا کم با محدوده فشار مطلق از ۱ تا ۰/۰۳بار تا خلا زیاد با فشار یک میلیارد م پاسکال متغییر باشند .
دو دسته اصلی از تولید خلا وجود دارد یکی از طریق انتقال گاز یا تغذیه گاز و دیگری از طریق گیر افتادن
انواع انتقال کار پمپهای خلا یا وکیوم با حذف مکانیکی گازها از طریق جابجایی مثبت یا انتقال تکانه کار می‌کند.
پمپهای خلا یا وکیوم با جابجایی مثبت دارای محفظه هایی هستند که به طور متناوب با دریچه های برگشتی یا غیر برگشتی منبسط و منقبض می‌شوند تا جریان را بکشند و خارج کنند .پمپهای انتقال مومنتوم با شتاب دادن به گازها و ایجاد یک ناحیه کم فشار در پی آن کار می‌کنند. از طرف دیگر پمپ های خلا یا وکیوم به دام افتادن مولکول های گاز را با اصول مختلفی مانند تراکم ،تصعید ، جذب یونیزاسیون و غیره جذب می‌کنند.

مدلسازی

پمپ خلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =