وکیوم فرمینگ نیاز به تخلیه سریع به خلا عمیق در حالی که ورقه پلاستیکی هنوز داغ است دارد .پمپ های وکیوم یک ورق داغ در برابر یک قالب تک سطحی می‌کشد.ورق داغ شکل قالب رو به خود می‌گیرد .این فرایند باید به سرعت انجام شود تا از شدن پلاستیک اطمینان حاصل شود .پایین کشیدن بیش از حد آهسته منجر به شکل گیری نامناسب گوشه ها می‌شود. زیرا پلاستیک سرد و سخت می‌شود. برای به حداقل رساندن هزینه تجهیزات این امر یا استفاده از یک مخزن متعادل کننده خلا با دریچه های اتوماتیک و یک سیستم وکیوم با اندازه مناسب بر اساس زمان چرخه انجام می‌شود.
امروزه پمپ های وکیوم نقش بسزایی در انجام این عملیات ایفا می‌کنند که در زیر توضیح و تعریف مختصری از عملکرد و انواع مختلف آنها داده ایم با این امید که مفید واقع شود .

انواع پمپ های وکیوم در صنعت :

۱-پمپ های وکیوم پره ای دوار
۲-پمپ های وکیوم دیافراگمی
۳-پمپ های وکیوم حلقه مایع
۴-پمپ های وکیوم اسکرول
۵-پمپ های وکیوم توربومولکولی
نوع وکیوم یا خلا مورد نیاز و همچنین قیمت و استحکام فناوری مورد نیاز بر انتخاب پمپ وکیوم شما تاثیر می‌گذارد.

پمپ های وکیوم پره ای دوار

اگر به پمپ وکیوم با کارایی بالا با هزینه مناسب نیاز دارید یک پمپ وکیوم پره ای دوار یک انتخاب عالی است . به ویژه برای نمونه های آبکی و حلال هایی که به سرعت می‌ جوشند مناسب هستند .حتی قبل از تماس آنها با پمپ بخارها را می‌توان جمع آوری کرد .
کارکرد پمپ های وکیوم پره ای چرخشی استفاده از روغن را ضروری می‌کند. روغن هوابندی کامل ،روانکاری مداوم و موثر اجزای متحرک و اتلاف گرمای عالی را برای خنک نگه داشتن پمپ وکیوم امکان‌پذیر می‌کند .از سوی دیگر تعمیر و نگهداری منظم برای تضمین عملکرد بهینه پمپ ضروری است .یکی از نکات منفی نیاز به تعویض مکرر روغن به منظور محدود کردن احتمال سایش است . پیشنهاد می‌شود پس از ۳۰۰۰ ساعت استفاده روغن تعویض شود.

۲- پمپ وکیوم دیافراگمی

پمپ وکیوم دیافراگمی به ویژه در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم هستند .در نتیجه انهاممکن است با هر ماده چسبناک یا اسیدی خورده شوند .به این دلیل این ویژگی پمپ وکیوم دیافراگمی به طور گسترده در صنایعی مانند مواد غذایی (برای پمپاژ مایعاتی مانند آب،شکلات و شربت ها )لوازم آرایشی(برای کرم ها و ژل ها )و شیمی استفاده می‌شوند. آنها همچنین برای تبخیر چرخشی و درمان ترکیبات فرار به کار می‌روند. علاوه بر این آنها برای استفاده مداوم مناسب هستند .پمپ های وکیوم دیافراگمی همچنین دارای مزیت پمپ های خشک هستند .این امر نیاز به روغن کاری و همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری ارزان‌تر را نسبت به پمپ وکیوم پره ای دوار را حذف می‌کند. با این حال خرید این پمپ ها تا حدودی پر هزینه است .عامل مهم دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که پمپ های دیافراگمی نسبت به پمپ های دوار سطح خلا کمتری دارند و آنها را برای خشک کردن انجمادی نامناسب می‌کند.

۳-پمپ وکیوم اسکرول

پمپ های وکیوم اسکرول برای پمپاژ خلا به دو صورت مرطوب و خشک استفاده می‌شوند. در نتیجه آنها معمولا در تحقیقات و از مایشگاه به کار می‌روند.
پمپ های وکیوم را با استفاده از دو طومار مارپیچی شکل پمپ کرده و رسانه های مایع یا گازی را فشرده و فشرده کنید .یک مارپیچ پایدار است ،در حالی که دیگری به طور غیر عادی به دور آن می‌چرخد .گاز ممکن است به دلیل این حرکت غیر عادی فشرده شود .
پمپ های وکیوم اسکرول کوچک و بی‌صدا هستند و نیازی یه روغن ندارند .مارپیچ مفصلی هوا بند بودن پمپ وکیوم را ایجاد می‌کند. مهر و موم باید اغلب تعویض شود تا هوابندی ایده آل حفظ شود بنابراین تعمیر و نگهداری منظم مورد نیاز است .مشکل اصلی این پمپ ها حساس بودن آنها به خاک و ذرات خارجی است که می تواند مهر و موم مارپیچ را خورده کند .

۴-پمپ وکیوم توربومولکولی

پمپ های وکیوم توربو مولکولی می توانند تا فشار ۱۲ میلی بار برسند .دبی آنها بین ۵۰ تا ۵۰۰ لیتر در ثانیه است .آنها به همان روش کمپرسور ها کار می‌کنند. یک موتور الکتریکی که با سرعت بالا کار می‌کند تیغه های سطوح مختلف پمپ را می‌چرخاند و هوا از حجمی که باید تخلیه شود ، خارج می‌کند. برای سازگاری با سرعت بالا چرخش بالا این پمپ ها اغلب بر روی یاتاقان های مغناطیسی نصب می شوند .آنها باید پمپ اصلی را داشته باشند که می تواند به خلا ۱۰ تا ۲۰ میلی بار برسند .مزیت پمپ های وکیوم توربومولکولی این است که نیازی به روغن ندارند .در نتیجه پمپ های بی لک هستند .این پمپ ها برای کاربردهایی که نیاز به خلا فوق العاده بالا دارند مانند ابزارهای تحلیلی یا آنالیز آزمایشگاهی، ایده آل هستند .خرید و نگهداری این پمپ ها نسبت به پمپ های وکیوم استاندارد به دلیل فناوری پیچیده گران است .سرعت پمپاژ نیز تحت تاثیر نوع گازی است که پمپاژ می‌شود برای گازهای سبک تر سرعت به طور چشمگیری کاهش می یابد .

 

-تفاوت بین پمپ های وکیوم روغن کاری شده و پمپ وکیوم بدون روغن چیست ؟
عامل دیگری که بر تصمیم شما تاثیر می گذارد روانکاری پمپ وکیوم است .اینکه آیا نیاز به روغن کاری پمپ وکیوم دارید یا نه بر سطح تعمیر و نگهداری دستگاه تاثیر می‌گذارد. پمپ های وکیوم روغن روغن کاری شده با دوام تر و کارآمد تر هستند .اگر چه هر ۱۲ ساعت یا بیشتر به تعمیر و نگهداری معمول نیاز دارید تله سرد نیز توصیه می‌شود زیرا روغن تمایل به متراکم شدن بخار و کاهش ظرفیت پمپ دارد .این دستگاه که به ورودی پمپ متصل است از بالا رفتن بخار روغن از سطح خلا جلوگیری می‌کند. اگر تله سرما ندارید تو صیه میکنیم که رنگ روغن مورد استفاده برای روغن کاری پمپ وکیوم را به طور منظم بررسی کنید .
یکی دیگر از معایب پمپ های وکیوم روغن کاری شده این است که برای استفاده در برخی از صنایع مانند تجارت مواد غذایی مناسب نیستند ،زیرا روغن ممکن است مواد غذایی را آلوده کند .پمپ های وکیوم که از روغن استفاده نمی‌کنند به پمپ های وکیوم خشک معروف هستند .در نتیجه هیچ احتمالی وجود ندارد که مواد روان کننده محصول را آلوده کنند .اگر در تجارت کشاورزی و مواد غذایی فعالیت میکنید پمپ های وکیوم خشک به ویژه پیشنهاد می شود .از طرف دیگر این این پمپ ها خلابیشتر در برابر رطوبت مستعد هستند و چون مایع خنک کننده ای وجود ندارد بیشتر در برابر دماهای بالا مستعد هستند .

– اجزا اصلی پمپ وکیوم چیست ؟

در پشت موتور الکتریکی ،در جلو کمپرسور ،در بالا یک دسته و در پایین باید پشتیبانی قرار دارد. همچنین دارای ورودی است که به سیستم متصل می شود تا هوا از سیستم خارج شود و همچنین دارای اگزوز است تا هوا به محیط پخش می شود .

– پمپ وکیوم چه نوع پمپی است ؟

پمپ های اصلی .پمپ های تقویت کننده و پمپ های ثانویه (با خلا بالا ) انواع پمپ های مختلف برای این محدوده خلا هستند :
فشارهای خلا در دسته های بالا ،بسیار زیاد ،و فوق العاده بالا پمپ های وکیوم به دو نوع پمپ های انتقال گاز و گیربکس یا کپچر pu تقسیم می شوند .

-پمپ های وکیوم معمولا برای چه مواردی استفاده می شود ؟
به زبان ساده پمپ های وکیوم دستگاه‌های مکانیکی هستند که به مولکول های هوا ،و گاز اجازه می دهند تا از یک محفظه مهر و موم شده خارج شوند تا محیطی عاری از هوا و یا گاز ایجاد شود .پمپ هاب وکیوم در دو نوع مرطوب و خشک موجود است .

-پمپ های وکیوم دو مرحله ای چیست ؟
یک طراحی دو مرحله ای از دو روتور و پره استفاده می‌کنند. در نتیجه مرحله اول خلا ایجاد می‌کند در حالی که مرحله دوم سیستم را تمیز می‌کند و در نتیجه سطح خلا نهایی بالاتر می‌رود. در نتیجه پمپ های دو مرحله ای ممکن است به سطوح خلا بالاتری نسبت به پمپ های تک مرحله ای دست یابند .

-در پمپ های وکیوم CFMچیست ؟
بیایید با تعریف هر عبارت شروع کنیم.
سیستم خلا بر حسب CFM (فوت مکعب در دقیقه ) اندازه گیری می‌شود.
حداکثر سرعت یک خودرو با CFMاندازه گیری می‌شود. قدرت نهایی جارو برقی توسط یک بالا بر مکش اندازه گیری می شود .

-آیا یک پمپ گریز از مرکز می تواند خلا ایجاد کند؟
دو حالت کار برای پمپ گریز از مرکز خود پرایم شونده وجود دارد :
پرایمینگ و پمپاژ
در حالت پرایمینک پمپ مانند پمپ حلقه مایع عمل می‌کند. پروانه گردان یک خلا در چشم پروانه ایجاد می‌کند که هوا را از خط مکش به داخل پمپ می مکد .

یک پاسخ

  1. سلام و عرض تشکر و سپاس.
    آقای مهندس حضرتعالی زحمت کشیده اید دانش عالی در این مقاله ارائه داده اید.
    اما بنده در جستجوی “پمپ وکیوم مورد استفاده در دستگاه وکیوم فرمینگ شکل دهی به ورق های گرمانرم مثله ABS برای کاربرد قالب های بتون و سنگ مصنوعی جستجوی گوگل زده ام .
    گویا عنوان مقاله جنابعالی همین بوده . اما متوجه نشدم چرا حضرتعالی تمرکز مطالب را به موضوع مقاله یعنی اختصاصا تشریح پمپ وکیوم بهینه ای که برای دستگاه وکیوم فرمینگ در ایران معمولا استفاده می گردد نداشته اید و مطالب را حول محور انواع پمپ و تکنولوزی های بکار رفته اختصاص داده اید.
    بنظر حقیر شایسته بود اختصاصا در خصوص بکارگیری نوع پمپ در بهترین نتیجه گیری از عملیات وکیوم فرمینگ که در پاراگراف نخست مقاله اشاره کرده اید تشریح می فرمودید تا سازندگان این دستگاه ها و همچنین استفاده کننده گان از این دستگاه ها بتوانند دانش فنی خود را از دانش فنی ارائه شده جنابعالی ارتقاء دهند . مثلا بنده بعنوان متفاضی دستگاه وکیوم فرمینگ برای قالب هالی ستگ مصنوعی بدانم دستگاهی که از مدل خاصی از پمپ وکیوم استفاده می کند چه معایب و چه مزایایی دارد و دستگاه فرمینگ که از پمپ با تکنولوزی تشریح شده ششما می تواند بهترین نتیجه در ساخت قالب را داشته باشد. صد البته رعایت نکات دیگر در ساخت دستگاه فرمینگ ضررویست تا خروجی کار پمپ وکیوم را به هدر ندهد.
    مطمئن هستم جنابعالی هم چنین دالنش عالی دارید و هم متوجه عرایض بنده شده اید.
    بسیار تشکر میکنم از ارائه این دانشی که در مقاله خود پرزمنت کرده اید.
    حضرت رسول می فرمایند زکات دانش آموزش آن هست.
    خداوند به شما توفیق دستیابی به بهترینها را دهد .زیرا می دانم از شایستگان هستید.
    ارادتمند مهندس فریدون صلاح الدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =